محمد مهدی فرهمند

تعلیم و تربیت ، دو بال سعادت دانش آموز
دبیرستان سلام تجریش در راستای پرورش عناصری موثر و مفید برای خود و جامعه، اهداف زیر را نصب العین خود قرار داده است.

هدفهای پرورشی
پرورش به جریان یا فرآیندی منظم و مستمر گفته می‌شود که هدف آن هدایت رشد جسمانی و روانی ، یا به طور کلی هدایت رشد همه جانبه‌ی شخصیت پرورش یابندگان در جهت کسب و درک معارف الهی و انسانی و هنجار‌های مورد پذیرش اجتماعی و نیز کمک به شکوفا شدن استعداد‌های بشری است . این تعریف جامع هدف‌هایی جامع را طلب می‌کند .
یک نظام پرورشی موفق هم به فرد در شکوفا ساختن استعداد‌های ذاتی‌اش کمک می‌کند و هم او را به عنوان یک فرد آگاه از مسائل جهانی و متعهد به ارزش‌های اجتماعی و جامعه‌ای که در آن رشد می‌کند پرورش می‌دهد . هدف عمده‌ی نظام تربیتی پرورش دادن انسان کامل الهی است .
از آنجا که هدف‌های پرورشی یا هدف‌های آموزش و پرورش کلی و غایی هستند . ما به نمونه‌هایی از غایت‌های پرورشی نظام اموزش و پرورش کشورمان اشاره می‌کنیم :
هدف‌های کلی تعلیم و تربیت
الف- اعتقادی: تقویت ایمان و اعتقاد به مبانی اسلامی و بسط بینش الهی بر اساس قرآن کریم ، سنت پیامبر (ص) و ائمه‌ی معصومین با مراعات اصول ۱۲ و ۱۳ قانون اساسی در مورد پیروان مذاهب اسلامی و اقلیت‌های دینی .
ب- اخلاقی: شناخت ، پرورش و هدایت استعداد‌های افراد در جهت اعتلای فرد و جامعه
پ- علمی و آموزشی: تقویت روحیه‌ی حقیقت جویی ، تعقل و تفکر ، مطالعه ، بررسی ، تعمق ، تحقیق ، نقادی و ابتکار در تمام زمینه‌های اسلامی ، فرهنگی ف علمی و فنی .
ت- فرهنگی و هنری: شناخت ، پرورش و هدایت ذوق و استعداد هنری و زیبایی شناسی .
ث- اجتماعی: پرورش روحیه‌ی پاسداری از قداست و استواری بنیان و روابط خانواده بر پایه‌ی حقوق و اخلاق اسلامی
چ- سیاسی و نظامی: تربیت روحیه‌ی پذیرش حاکمیت مطلق خداوند بر جهان و انسان و آشنایی با روش‌ها و شیوه‌های اعمال این حاکمیت در جامعه براساس اصل ولایت فقیه .
چ- اقتصادی: توجه به اهمیت رشد اقتصادی به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به رشد و تکامل معنوی انسان .
ح- زیستی: تأمین سلامت جسمی و روانی از طریق فراهم ساختن لوازم ، شرایط و محیط مناسب برای تربیت بدنی ، ورزش و تفریحات سالم .
چنان که دیده می‌شود ، غایت‌های پرورشی یا هدفهای کلی نظام اموزش و پرورش به تمام ابعاد وجودی انسان متعالی توجه دارد و این غایت‌ها غالباً خط مشی فلسفی مورد نیاز برای تعیین هدف‌های اختصاصی آموزشی و محتوای برنامه‌های درسی را به دست می‌دهند .
انسان موجودی با توانمندی‌ها و استعدادها و علائق گوناگون که شکوفائی و هدایت آنها در مسیر کمال انسانی وظیفه خطیر و مهم رهبران و مسولان نظام‌های اجتماعی در طول تاریخ بوده است و بر همین اساس انبیاء عظام و ائمه معصومین علیهم‌السلام همه‌ی رنج‌ها و زحمت‌ها را تحمل نمودند که ودیعه‌های الهی انسان در مسیر سعادت و کمال شکوفا شود . فلذا این واحد آموزشی بر عهد خود پایبند خواهد بود تا در راستای این اهداف مقدس بهترین عملکرد را از خود بروز دهد.

مقالات و نشریه‌های مجموعه مدارس سلام

وسواس مطالعه ، آفتی در کمین دانش آموزان

آیا بارها و بارها یک مطلب را مطالعه می‌کنید؟ آیا همش نگرانید که مطالب مطالعه شده را فراموش کنید؟ آیا وقت مطالعه استرس

دارید و نگرانید؟ آیا با وجود بارها مطالعه، مطالب از ذهن‌تان پاک می‌شوند؟ اگر جواب‌تان مثبت است، باید بگوییم شما دچار

معرفی رشته اعضای مصنوعی

بعضی از افراد به کمک کردن، مددکاری و کار با افراد کم‌توان جسمی علاقه دارند. رشته‌های مختلفی در گروه تجربی می‌توانند پاسخگوی این علاقه باشند که یکی از آن‌ها رشته اعضای مصنوعی است. در این مطلب میخواهیم از تفاوت این رشته با مهندسی پزشکی، دروس دانشگاهی، رتبه لازم، توانمندی‌های مورد نیاز، درآمد و بازار کار رشته اعضای مصنوعی توضیح دهیم.